sobota, 10 sierpnia 2013

O dwóch takich co tuningowali... sprzęgło klimatyzacji

U kolegi w Mitshubishi Galant 2.5 V6 padło sprzęgło klimatyzacji. Ogólnie do wymiany jest tarcza, łożysko w kole pasowym oraz trzeba by przeszlifować plastik w elektromagnesie albo go wymienić. W sumie mógłbym napisać, że zdjęliśmy stare sprzęgło, kupiliśmy nowe i założyli zgodnie z opisem w tym temacie. Mogło tak być gdyby w tym egzemplarzu była inna sprężarka klimatyzacji, zamiast tego skończyło się na grubej akcji.



W Galancie montowane są różne sprężarki klimatyzacji tak samo jak i pompy wspomagania (podobno jest 6 pomp różnych w tej samej wersji silnikowej w zależności od nie wiadomo czego). Dość często występują sprężarki z rodziny MSC90C (opisane na tabliczce jako MODEL) i taka jest w omawianym Galancie ale jak się okazuje model to nie wszystko bo znaczenia ma MMC NO. (MR500266) oraz PART NO. (AKC200A205C).


Dzień pierwszy
Awarię wykryliśmy w poniedziałek. Szybko udaliśmy się do lubianego bardziej lub mniej marketu budowlanego aby zdobyć szczypce i ściągacz (moje były w Wałbrzychu - jak raz coś zostawię to zawsze okazuje się potrzebne) a następnie zdemontowaliśmy tarczę sprzęgła i koło pasowe sprężarki klimatyzacji. Są uszkodzone, nie ma co ukrywać i nadają się do wymiany. Tarcza sprzęgła ma rozwalone gumy więc z niej nic nie będzie natomiast koło pasowe ma uszkodzone łożysko - to powinna dać się wymienić. Dodatkowo cewka elektromagnesu ma trochę wylaną ochronną gumę ale to da się naprawić. Jest co najmniej kilka opcji więc pójdzie raz dwa.
We were wrong, so wrong...
Dzień drugi
Okazało się, że na popularnym portalu aukcyjnym nie ma właściwie takich sprężarek (z dokładnie takim samym MMC i PART). Są z takim samym modelem ale innymi pozostałymi numera i wizualnie także się różnią. Po podzwonieniu po kilku różnych sklepach okazuje się, że do tej sprężarki nie ma części. A gdyby pojechać do serwisu klimatyzacji (gdzie zawoziłem Galanta brata)? Czemu nie, zobaczymy co powiedzą.

Na miejscu pokazaliśmy koło oraz tarczę, dowiedzieliśmy się, że tarcza jest do wymiany, koło albo znajdą inne albo przetoczą i wymienią łożysko. Na pytanie czy na pewno się uda usłyszeliśmy:
Przyjechaliście do serwisu klimatyzacji a nie piekarni. Jako jedni z nielicznych regenerejumy sprężarki klimatyzacji na miejscu.
Zgaduje, że miało to znaczyć "tak, uda się". Marcin zdecydował się na ich usługę, nie była najtańsza ale dzięki temu obie części byłby właściwie jak nowe. Do tego serwis ten zna się na swojej robicie (takie słyszałem opinie i w Galancie brata także sobie poradzili), ale się cenią i bywają irytujący. Zostawiliśmy im koło, tarczę wszystkie numery sprężarki, mieli zadzwonić następnego dnia około 10.

Dzień trzeci
10:00 nikt nie dzwoni, 11:00 nikt nie dzwoni, 12:00 nikt nie dzwoni, 13:00 nikt nie dzwoni. W końcu Marcin zadzwonił do nich i niestety ale nie mogą znaleźć części do tej sprężarki i nie naprawią tego. Zabraliśmy im koło oraz tarczę sprzęgła, tym razem już nie wspominali, że nie są piekarnią (tak, wiem, jestem złośliwy).
Jeśli chodzi o mój komentarz, to wydaje mi się, że nie chciało im się wysilać. W sumie nawet ich rozumiem, kilka stów a trzeba by trochę pokombinować i poszukać, trochę nie warte zachodu jeśli nie robi się tego dla siebie. No bo jak się okazuje da się znaleźć pasującą tarczę oraz koło, trzeba tylko chcieć.
Dzień czwarty
Marcin dostał wiadomość ze sklepu, że gdzieś znaleźli takie koło (czy łożysko, nie pamiętam teraz) i mogliby je ściągnąć, cena zaledwie 900 zł. Aż strach pytać w ASO o to samo. Tutaj warto dodać, że szukaliśmy nawet samego łożyska i też jest problem. Z innych sprężarek łożysko ma większą średnicę wewnętrzną i trzeba dorabiać odpowiednią tulejkę co wymaga znalezienie tokarza - z tym także jest problem. Zaczynają nam się kończyć pomysły. Może jednak używa? Oczywiście sprzedawcy na popularnym portalu aukcyjnym nie są zbyt pomocni, coś tam pomierzą ale pewności 100% nie ma. Potrzebujemy szrot w zasięgu aby samemu to posprawdzać. Zara, zaraz, przecież na północy Wrocławia jest jeden. Marcin udał się tam sprawdzić co mają.

Dzień piąty
W piątek przychodzi do pracy ze sprężarką klimatyzacji.
Ja: Zdobyłeś taką samą?
Marcin: Nie, ale podobną,
Zewnętrzne wymiary koła pasowego się zgadzają, reszta też jest podobna na oko. To co rzuca się w oczy to przeciwwaga na tarczy sprzęgła - ta z MR500266 nie ma nic takiego - więc pewnie w środku sprężarki na wałku coś jest, ale akurat z tym sobie poradzimy.

Do samochodu po ściągacz i klucze aby zdjąć koło pasowe i sprawdzić czy jest takie samo jak to z MR500266. Tak samo sprawdziliśmy cewkę elektromagnesu.


I pasują pomimo tego, że sprężarka którą Marcin kupił to model MR216055 (PART NO. AKC200A204).


Małe podsumowanie, MR500266 (AKC200A205C) vs MR216055 (AKC200A204) jeśli chodzi o sprzęgło i koło pasowe:

  • Koła pasowe identyczne, są zamienne
  • Cewka elektromagnesu ma identyczne wymiary i wypustkę centrującą, różni się jedynie wielością wyprowadzenia kabla - w MR500266 jest większy plastik. Czyli bez problemu cewka z MR500266 pasuje do MR216055, na odwrót trzeba lekko podszlifować.
  • Ośka w MR500266 jest zwykłym wieloklinem, w MR216055 ma nacięcie więc można założyć tarczę z MR216055 do MR500266, ale nie odwrotnie
  • Tarcza z MR216055 ma dodatkową przeciwwagę której nie ma tarcza z MR500266, tak więc tarczę można założyć ale trzeba usunąć przeciwwagę.
Pozostało wytrwać do końca dnia roboczego, pojechać do garażu i zabrać się za robotę. W sumie musieliśmy dość precyzyjnie usunąć przeciwwagę na następnie wszystko złożyć. Ponieważ w garażu nie ma prądu a dodatkowo nam zależało na precyzji tak więc zamiast szlifierki w ruch poszedł brzeszczot - wierzcie mi, było trochę tego ruchu, ta blacha jest strasznie twarda.




Pozostało wyszlifować i zadbać o to aby kształt był podobny z każdej strony.


Tak wygląda "nowa" tarcza porównując do "starej".


Teraz jeszcze tylko trochę farby i wygląda jak nowe.


Pozostało złożyć wszystko zgodnie z opisem z tego posta i można było cieszyć się klimatyzacją... no prawie, gdyż trzeba było jeszcze naprawić kilka innych rzeczy ale to w innym poście.

Mała ciekawostka i złota myśl
Wygląda na to, że z częściami do MR216055 (AKC200A204) nie ma problemu. Tak więc można ją zregenerować profilaktycznie (chociaż wydaje się być sprawna), kupić koło, tarczę i elektromagnes a następnie zostawić jako zapasową lub po prostu sprzedać.

Wniosek z tego wszystkiego jest taki, że jak ma padać Wam sprężarka to niech to nie będzie MR500266 (AKC200A205C).

2 komentarze:

  1. Witam. Świetny tekst. A przy okazji mam niestety sprezarka taka jak Ty. Czy mogę wymienić całą sprezarka na MR216055?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, nie sprawdzaliśmy takiego scenariusza.

      Usuń

Reklamy będą usuwane.