Zapomniałem dodać we wstępnie, że brane pod uwagę jest doładowanie około 0.5 bar lub ewentualnie mniejsze. Jeśli chodzi o "ciasnotę" to poniższe zdjęcia prezentują wymiary dostępnej przestrzeni.
Ciekawy artykuł o czytaniu map turbosprężarek oraz ogólnie o zapotrzebowaniu silnika na powietrze znajduje się pod tym linkiem. Używając kalkulatora z tej samej strony (wynik potwierdziłem używając innych kalkulatorów oraz licząc na piechotę, więc jest ok) wychodzi maksymalne zapotrzebowanie na powietrze, które przestawia się następująco:
- 336.7 cfm przy 7000 rpm i 7.5psi (0.52 bara)
- 321 cfm przy 7000 rpm i 6.5psi (0.44 bara)
- 288.1 cfm przy 6000 rpm i 7.5psi
- 275.1 cfm.przy 6000 rom i 6.5psi
Poniżej znajdują się tabele z dokładnymi danymi.
Tabela przedstawia zapotrzebowanie silnika na powietrze w CFM.
Boost PSI |
Pressure Ratio |
500 RPM |
1000 RPM |
1500 RPM |
2000 RPM |
2500 PM |
3000 RPM |
3500 RPM |
4000 RPM |
4500 RPM |
5000 RPM |
5500 RPM |
6000 RPM |
6500 RPM |
7000 RPM |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5.0
|
1.34
|
21.30
|
42.61
|
63.92
|
85.23
|
106.5
|
127.8
|
149.1
|
170.4
|
191.7
|
213.0
|
234.4
|
255.7
|
277.0
|
298.3
|
5.5
|
1.37
|
21.85
|
43.70
|
65.55
|
87.40
|
109.2
|
131.1
|
152.9
|
174.8
|
196.6
|
218.5
|
240.3
|
262.2
|
284.0
|
305.9
|
6.0
|
1.40
|
22.39
|
44.78
|
67.17
|
89.56
|
111.9
|
134.3
|
156.7
|
179.1
|
201.5
|
223.9
|
246.3
|
268.6
|
291.0
|
313.4
|
6.5
|
1.44
|
22.93
|
45.86
|
68.79
|
91.72
|
114.6
|
137.5
|
160.5
|
183.4
|
206.3
|
229.3
|
252.2
|
275.1
|
298.1
|
321.0
|
7.0
|
1.47
|
23.47
|
46.94
|
70.41
|
93.89
|
117.3
|
140.8
|
164.3
|
187.7
|
211.2
|
234.7
|
258.2
|
281.6
|
305.1
|
328.6
|
7.5
|
1.51
|
24.01
|
48.02
|
72.04
|
96.05
|
120.0
|
144.0
|
168.0
|
192.1
|
216.1
|
240.1
|
264.1
|
288.1
|
312.1
|
336.1
|
Tabela przedstawia zapotrzebowanie silnika na powietrze w m3/s.
Boost PSI |
Pressure Ratio |
500 RPM |
1000 RPM |
1500 RPM |
2000 RPM |
2500 PM |
3000 RPM |
3500 RPM |
4000 RPM |
4500 RPM |
5000 RPM |
5500 RPM |
6000 RPM |
6500 RPM |
7000 RPM |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5.0
|
1.34
|
0.010
|
0.020
|
0.030
|
0.040
|
0.050
|
0.0600
|
0.070
|
0.080
|
0.090
|
0.100
|
0.110
|
0.120
|
0.130
|
0.140
|
5.5
|
1.37
|
0.010
|
0.020
|
0.030
|
0.041
|
0.051
|
0.0616
|
0.071
|
0.082
|
0.092
|
0.102
|
0.112
|
0.123
|
0.133
|
0.143
|
6.0
|
1.40
|
0.010
|
0.021
|
0.031
|
0.042
|
0.052
|
0.0631
|
0.073
|
0.084
|
0.094
|
0.105
|
0.115
|
0.126
|
0.136
|
0.147
|
6.5
|
1.44
|
0.010
|
0.021
|
0.032
|
0.043
|
0.053
|
0.0646
|
0.075
|
0.086
|
0.096
|
0.107
|
0.118
|
0.129
|
0.140
|
0.150
|
7.0
|
1.47
|
0.011
|
0.022
|
0.033
|
0.044
|
0.055
|
0.0661
|
0.077
|
0.088
|
0.099
|
0.110
|
0.121
|
0.132
|
0.143
|
0.154
|
7.5
|
1.51
|
0.011
|
0.022
|
0.033
|
0.045
|
0.056
|
0.0676
|
0.078
|
0.090
|
0.101
|
0.112
|
0.124
|
0.135
|
0.146
|
0.157
|
Skoro znamy zapotrzebowanie kolejnym krokiem jest znalezienie sprężarki. Tutaj trochę przez przypadek trafiłem na serię TD04 stworzoną przez Mitsubishi i zacząłem przeglądać jakie modele są dostępne i w jakich samochodach. Po wstępnej selekcji (pod względem dostępności oraz pojemności silnika przy których występują w naturze) zostały mi następujące modele: TD04L-12T, TD04HL-13T, TD04HL-13G i TD04HL-16T. Pozostaje przeanalizować ich mapy.
Jeśli dobrze interpretuje wykresy to 12T i 13G odpadają. Pozostają 13T, 15G oraz 16T. Ta ostania wydaje się być z nich najlepsza, ale wciąż rozważam dwie pozostałe. Kolejny krok to znaleźć sprężarkę w dobrej cenie i w dobrym stanie.
Przydatne linki:
- http://www.stealth316.com/2-3s-compflowmaps.htm
- http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm
- http://www.stealth316.com/2-air-fuel-flow.htm
- http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=988825&page=2
- http://starion.mrbdesign.com.au/turbos.html
- http://www.turbo-product.com/Mitsubishi/
- http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=47159
- http://www.mekp.pl/viewtopic.php?t=307&postdays=0&postorder=asc&start=460
- http://www.honda-crx.info/forum/printview.php?t=58489&start=0
- http://fishman.com.pl/
- http://forums.evolutionm.net/engine-turbo/197890-mitsubishi-oem-turbo-specifications-including-flow-rates.html
- http://www.lovehorsepower.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=88
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Reklamy będą usuwane.