wtorek, 9 kwietnia 2013

Przygotowania czas zacząć - jakie turbo?

W telegraficznym skrócie. Trwają przygotowania do zainstalowania soft turbo. Silnik to 4G63 SOHC w Mitsubishi Galant 2.0. Klimatyzacja musi zostać, tak więc będzie ciasno. Oczywiście jest kilka kwestii do rozpracowania a najważniejsza to jaką sprężarkę włożyć aby była wystarczająco wydajna, zmieściła się i aby można było dopasować (mniej lub bardziej) kolektor wydechowy. W tym poście skupię na się turbosprężarce, kolejne zagadnienia będę publikował później.




Zapomniałem dodać we wstępnie, że brane pod uwagę jest doładowanie około 0.5 bar lub ewentualnie mniejsze. Jeśli chodzi o "ciasnotę" to poniższe zdjęcia prezentują wymiary dostępnej przestrzeni.




Ciekawy artykuł o czytaniu map turbosprężarek oraz ogólnie o zapotrzebowaniu silnika na powietrze znajduje się pod tym linkiem. Używając kalkulatora z tej samej strony (wynik potwierdziłem używając innych kalkulatorów oraz licząc na piechotę, więc jest ok) wychodzi maksymalne zapotrzebowanie na powietrze, które przestawia się następująco:

  • 336.7 cfm przy 7000 rpm i 7.5psi (0.52 bara) 
  • 321 cfm przy 7000 rpm i 6.5psi (0.44 bara)
  • 288.1 cfm przy 6000 rpm i 7.5psi
  • 275.1 cfm.przy 6000 rom i 6.5psi

Poniżej znajdują się tabele z dokładnymi danymi.

Tabela przedstawia zapotrzebowanie silnika na powietrze w CFM.
Boost
PSI
Pressure
Ratio
500
RPM
1000
RPM
1500
RPM
2000
RPM
2500
PM
3000
RPM
3500
RPM
4000
RPM
4500
RPM
5000
RPM
5500
RPM
6000
RPM
6500
RPM
7000
RPM
5.0
1.34
21.30
42.61
63.92
85.23
106.5
127.8
149.1
170.4
191.7
213.0
234.4
255.7
277.0
298.3
5.5
1.37
21.85
43.70
65.55
87.40
109.2
131.1
152.9
174.8
196.6
218.5
240.3
262.2
284.0
305.9
6.0
1.40
22.39
44.78
67.17
89.56
111.9
134.3
156.7
179.1
201.5
223.9
246.3
268.6
291.0
313.4
6.5
1.44
22.93
45.86
68.79
91.72
114.6
137.5
160.5
183.4
206.3
229.3
252.2
275.1
298.1
321.0
7.0
1.47
23.47
46.94
70.41
93.89
117.3
140.8
164.3
187.7
211.2
234.7
258.2
281.6
305.1
328.6
7.5
1.51
24.01
48.02
72.04
96.05
120.0
144.0
168.0
192.1
216.1
240.1
264.1
288.1
312.1
336.1

Tabela przedstawia zapotrzebowanie silnika na powietrze w m3/s.
Boost
PSI
Pressure
Ratio
500
RPM
1000
RPM
1500
RPM
2000
RPM
2500
PM
3000
RPM
3500
RPM
4000
RPM
4500
RPM
5000
RPM
5500
RPM
6000
RPM
6500
RPM
7000
RPM
5.0
1.34
0.010
0.020
0.030
0.040
0.050
0.0600
0.070
0.080
0.090
0.100
0.110
0.120
0.130
0.140
5.5
1.37
0.010
0.020
0.030
0.041
0.051
0.0616
0.071
0.082
0.092
0.102
0.112
0.123
0.133
0.143
6.0
1.40
0.010
0.021
0.031
0.042
0.052
0.0631
0.073
0.084
0.094
0.105
0.115
0.126
0.136
0.147
6.5
1.44
0.010
0.021
0.032
0.043
0.053
0.0646
0.075
0.086
0.096
0.107
0.118
0.129
0.140
0.150
7.0
1.47
0.011
0.022
0.033
0.044
0.055
0.0661
0.077
0.088
0.099
0.110
0.121
0.132
0.143
0.154
7.5
1.51
0.011
0.022
0.033
0.045
0.056
0.0676
0.078
0.090
0.101
0.112
0.124
0.135
0.146
0.157

Skoro znamy zapotrzebowanie kolejnym krokiem jest znalezienie sprężarki. Tutaj trochę przez przypadek trafiłem na serię TD04 stworzoną przez Mitsubishi i zacząłem przeglądać jakie modele są dostępne i w jakich samochodach. Po wstępnej selekcji (pod względem dostępności oraz pojemności silnika przy których występują w naturze) zostały mi następujące modele: TD04L-12T, TD04HL-13T, TD04HL-13G i TD04HL-16T. Pozostaje przeanalizować ich mapy.



Jeśli dobrze interpretuje wykresy to 12T i 13G odpadają. Pozostają 13T, 15G oraz 16T. Ta ostania wydaje się być z nich najlepsza, ale wciąż rozważam dwie pozostałe. Kolejny krok to znaleźć sprężarkę w dobrej cenie i w dobrym stanie.

Przydatne linki:

  • http://www.stealth316.com/2-3s-compflowmaps.htm
  • http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm
  • http://www.stealth316.com/2-air-fuel-flow.htm
  • http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=988825&page=2
  • http://starion.mrbdesign.com.au/turbos.html
  • http://www.turbo-product.com/Mitsubishi/
  • http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=47159
  • http://www.mekp.pl/viewtopic.php?t=307&postdays=0&postorder=asc&start=460
  • http://www.honda-crx.info/forum/printview.php?t=58489&start=0
  • http://fishman.com.pl/
  • http://forums.evolutionm.net/engine-turbo/197890-mitsubishi-oem-turbo-specifications-including-flow-rates.html
  • http://www.lovehorsepower.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=88


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Reklamy będą usuwane.