Wzory na kompresję i grubość podkładki odprężającej
Ogólny wzór na stopień kompresji (C/R) wygląda następująco.$$CR = \frac{V_d + V_{cv}}{V_{cv}}$$
$$V_d = \frac\pi4 * bore^2 * stroke$$
$$V_d = \frac{V_{engine}}{Cyl_N}$$
Gdzie:
- CR - kompresja
- Vd - objętość cylindra. Np wyliczona z parametrów bore i stroke lub z pojemności silnika.
- Vcv - stała objętość między cylindrem a wyżłobieniem w głowicy. Załóżmy, że uwzględnia to już objętość dodawaną przez podstawową uszczelkę. Jest to przestrzeń gdzie mieści się skompresowana mieszanka.
Nieznane jest Vcv, które można wyliczyć.
$$V_{cv} * CR = V_d + V_{cv}$$
$$V_{cv} * CR - V_{cv} = V_d$$
$$V_{cv} = \frac{V_d}{CR - 1}$$
W naszym przypadku jest to Vcv = 55,47 cm3.
Mając wszystkie elementy w podstawowym wzorze na C/R, zmodyfikujmy bo aby uwzględniał płytę dekompresującą:
$$CR_2 = \frac{V_d + V_p + V_{cv}}{V_p + V_{cv}}$$
$$V_p = \frac\pi4 * bore^2 * hh$$
Gdzie:
- Vp - oznacza objętość dodaną przez płytę oraz ewentualnie druga uszczelkę
- hh - grubość podkładki dekompresującej (wraz z ewentualną druga uszczelką).
$$CR_2*(\frac\pi4 * bore^2 * hh + V_{cv}) = V_d + \frac\pi4 * bore^2 * hh + V_{cv}$$
$$CR_2*\frac\pi4 * bore^2 * hh + CR_2*V_{cv} = V_d + \frac\pi4 * bore^2 * hh + V_{cv}$$
$$CR_2*\frac\pi4 * bore^2 * hh - \frac\pi4 * bore^2 = V_d + V_{cv} - CR_2*V_{cv}$$
$$(CR_2 - 1)*\frac\pi4 * bore^2 * hh = V_d + (1 - CR_2)*V_{cv}$$
$$hh = \frac{V_d + (1 - CR_2)*V_{cv}}{(CR_2 - 1)*\frac\pi4 * bore^2}$$
W naszym przypadku możemy wstawić od razu stałe aby ułatwić obliczenia:
$$hh = \frac{499,25 + (1 - CR_2)*55,47}{(CR_2 - 1)*\frac\pi4 * 8,5^2}$$ $$hh = \frac{554,72 - 55,47 * CR_2}{(CR_2 - 1)*56,74}$$
Dla CR = 10.0:1, hh = 0,0mm
Dla CR = 9.5:1, hh = 0,5mm
Dla CR = 9.0:1, hh = 1,2mm
Dla CR = 8.5:1, hh = 1,9mm
Dobra robota, bardzo przydatne!
OdpowiedzUsuń