poniedziałek, 7 lipca 2014

Kalkulator grubości podkładki odprężającej pod głowicę

Wzory na kompresję i grubość podkładki odprężającej

Ogólny wzór na stopień kompresji (C/R) wygląda następująco.

$$CR = \frac{V_d + V_{cv}}{V_{cv}}$$
$$V_d = \frac\pi4 * bore^2 * stroke$$
$$V_d = \frac{V_{engine}}{Cyl_N}$$

Gdzie:
  • CR - kompresja 
  • Vd - objętość cylindra. Np wyliczona z parametrów bore i stroke lub z pojemności silnika.
  • Vcv - stała objętość między cylindrem a wyżłobieniem w głowicy. Załóżmy, że uwzględnia to już objętość dodawaną przez podstawową uszczelkę. Jest to przestrzeń gdzie mieści się skompresowana mieszanka.
W przypadku 4G63 w Galancie kompresja wynosi CR = 10.0:1 natomiast pojemność cylindra to Vd = 1997cm3 / 4 = 499,25 cm3 lub Vd = PI * (85/2) * (85/2) * 88 = 499,36 cm3.


Nieznane jest Vcv, które można wyliczyć.

$$V_{cv} * CR = V_d + V_{cv}$$
$$V_{cv} * CR - V_{cv} = V_d$$
$$V_{cv} = \frac{V_d}{CR - 1}$$

W naszym przypadku jest to Vcv = 55,47 cm3.

Mając wszystkie elementy w podstawowym wzorze na C/R, zmodyfikujmy bo aby uwzględniał płytę dekompresującą:

$$CR_2 = \frac{V_d + V_p + V_{cv}}{V_p + V_{cv}}$$
$$V_p = \frac\pi4 * bore^2 * hh$$

Gdzie:
  • Vp - oznacza objętość dodaną przez płytę oraz ewentualnie druga uszczelkę 
  • hh - grubość podkładki dekompresującej (wraz z ewentualną druga uszczelką). 
Przekształcając i podstawiając to co otrzymaliśmy z podstawowego wzoru ostatecznie otrzymujemy.
$$CR_2 = \frac{V_d + \frac\pi4 * bore^2 * hh + V_{cv}}{\frac\pi4 * bore^2 * hh + V_{cv}}$$
$$CR_2*(\frac\pi4 * bore^2 * hh + V_{cv}) = V_d + \frac\pi4 * bore^2 * hh + V_{cv}$$
$$CR_2*\frac\pi4 * bore^2 * hh + CR_2*V_{cv} = V_d + \frac\pi4 * bore^2 * hh + V_{cv}$$
$$CR_2*\frac\pi4 * bore^2 * hh - \frac\pi4 * bore^2 = V_d + V_{cv} - CR_2*V_{cv}$$
$$(CR_2 - 1)*\frac\pi4 * bore^2 * hh = V_d + (1 - CR_2)*V_{cv}$$
$$hh = \frac{V_d + (1 - CR_2)*V_{cv}}{(CR_2 - 1)*\frac\pi4 * bore^2}$$

W naszym przypadku możemy wstawić od razu stałe aby ułatwić obliczenia:
$$hh = \frac{499,25 + (1 - CR_2)*55,47}{(CR_2 - 1)*\frac\pi4 * 8,5^2}$$ $$hh = \frac{554,72 - 55,47 * CR_2}{(CR_2 - 1)*56,74}$$

Dla CR = 10.0:1, hh = 0,0mm
Dla CR = 9.5:1, hh = 0,5mm
Dla CR = 9.0:1, hh = 1,2mm
Dla CR = 8.5:1, hh = 1,9mm

Kalkulator grubości podkładki odpręzającej

Poniżej znajduje się prosty kalkulator aby nie trzeba było tego liczyć za każdym razem na piechotę.

Parametry
Oryginalne C/R [N:1]:
Docelowe C/R [N:1]:
Bore [mm]:
Stroke [mm]:
Pojemność silnika [cm3]:
Liczba cylindrów:
Wyliczenia
Objętość cylindra z pojemności silnika (Vd) [cm3]:
Objętość cylindra z bore i stroke (Vd) [cm3]:
Stała objętość między cylindrem
a wyżłobieniem w głowicy (Vcv) [cm3]:
Grubość płyty dekompresującej
(wraz z ew. dodatkową uszczelką) [mm]:

1 komentarz:

Reklamy będą usuwane.